Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

 

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len "úrad") bol zriadený zákonom č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ako právnická osoba, ktorej sa v oblasti verejnej správy zveruje vykonávanie dohľadu nad poskytovaním zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti a verejným zdravotným poistením. 

S činnosťou začal 01.11.2004.

 

Oznamy úradu - AKTUALITY

Späť

Koronavírus - Doplnené odporúčanie pre zdravotné poisťovne pre prijímanie prihlášok na verejné zdravotné poistenie

Vzhľadom k vzniknutému mimoriadnemu  stavu a meniacej sa situácii v súvislosti s vírusom COVID-19 (koronavírus) úrad vydal doplnené odporúčanie:

Odporúčanie pre zdravotné poisťovne pre prijímanie prihlášok na verejné zdravotné poistenie

Účelom odporúčaného postupu je obmedziť pohyb občanov a zároveň umožniť im splnenie povinnosti pre  vznik verejného zdravotného poistenia (ďalej len „VZP")

Toto usmernenie sa vzťahuje len na prípady vzniku VZP v období karantény a po ukončení karantény poistenca v súvislosti s vírusom COVID-19 (koronavírus). Prihlášky na VZP (ďalej len „prihláška") podané na zmenu zdravotnej poisťovne nie je možno prijímať podľa týchto pravidiel.  

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „úrad") odporúča postupovať v prípade podávania prihlášok na vznik ZP  v prípade, ak je poistenec v karanténe a po ukončení karantény:

1. Poistenec môže podať prihlášku elektronicky, ak takéto podávanie prihlášok zdravotná poisťovňa umožňuje: Úrad odporúča, aby bola prihláška zo strany zdravotnej poisťovne prijatá a spracovaná bez náležitosti, ktorou je podpis poistenca. Zdravotná poisťovňa vo svojom informačnom systéme  uvedie poznámku o prijatí prihlášky z dôvodu karantény, koronavírus.  Zároveň sa rozširuje spôsob podávania prihlášok aj prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy www.slovensko.sk

2. V prípade, ak poistenec kontaktuje zdravotnú poisťovňu prostredníctvom kontaktného centra zdravotnej poisťovne a technické prostriedky zdravotnej poisťovne umožňujú vytvoriť zvukový záznam hovoru: Úrad odporúča prijať podklady na uzatvorenie prihlášky aj telefonicky. Zdravotná poisťovňa urobí záznam o takomto prijatí prihlášky vo svojom informačnom systéme.

3. V prípade, ak poistenec nemôže vykonať predchádzajúce kroky k podaniu prihlášky: Úrad odporúča poistencovi kontaktovať zdravotnú poisťovňu po ukončení karantény najneskôr do 8 dní po ukončení karantény. Zdravotná poisťovňa následne do „poznámky“ uvedie: „Prihláška podaná po termíne z dôvodu karantény COVID-19“.

4. V prípade, ak sa poistenec nachádza v starostlivosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a jeho zdravotný stav mu neumožňuje komunikovať: Úrad odporúča poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, aby požiadal úrad o určenie príslušnej zdravotnej poisťovne daného poistenca.

Ak došlo k zániku a vzniku VZP v priebehu toho istého roka, poistenec je povinný podať prihlášku do tej zdravotnej poisťovne, v ktorej bol poistený naposledy. Zdravotná poisťovňa je povinná overiť predchádzajúci poistný vzťah poistenca a v prípade nesúladu informovať poistenca.